Näyteikkuna on yrityksesi käyntikortti. Se luo asiakkaille ennakko-odotuksia ja mielikuvia. Perustan, jonka varaan koko palvelukokemus rakentuu. Parhaimmillaan ikkuna voi toimia väsymättömänä sisäänheittäjänä, joka herättää huomiota ja houkuttelee ohikulkijoita astumaan peremmälle. Se on tehokas markkinointikanava, joka on aina avoinna ja aktiivinen. Ja mikä parasta, sen hallinta on täysin omissa käsissäsi!
Ei ole siis yhdentekevää, mitä näyteikkunassasi on (tai mitä sieltä puuttuu). Pimeä, nuhruinen tai epäsiisti julkisivu ei anna positiivista kuvaa yrityksestäsi ja palveluistasi ja saattaa jopa karkottaa asiakkaita pois. Muusta visuaalisesta ilmeestä, markkinointiviestinnästä ja brändi-imagosta poikkeava tai irrallinen toteutus hämmentää asiakkaita ja aiheuttaa ristiriitaisia, jopa negatiivisia tuntemuksia.
Onneksi houkuttelevan ja myyvän näyteikkunan rakentaminen ei ole mitään rakettitiedettä eikä edes vaadi suuria rahallisia panostuksia. Noudattamalla muutamaa perusperiaatetta ja laittamalla puitteet kerran kuntoon, kuka tahansa voi luoda ammattimaisen ikkunasomistuksen. Ja kun pohjatyöt on kerran tehty kunnolla, on näyteikkunan ylläpito ja päivittäminen helppoa.
1. Valitse teema
Näyteikkunalle on tärkeää valita teema: aihe, punainen lanka, jokin yhdistävä tekijä tuotevalinnoille. Ja ehdottomasti vain yksi teema per ikkuna, loput huippuideat voi säästää tuleviin ikkunasomistuksiin. Jos näyteikkunoita on useampia, kannattaa käyttää samaa teema-aihetta niissä kaikissa (mahdollisesti pienillä variaatioilla). Näin julkisivun ilme pysyy yhtenäisenä ja toisto tehostaa valittua teemaa.
Hyvä teema on aina jollain tavalla ajankohtainen, tähän päivään ja hetkeen kiinnittyvä. Varmoja valintoja ovat vuodenaikoihin, sesonkeihin ja juhlapyhiin liittyvät aiheet, kuten syksy, koulun alku, isänpäivä, joulu ja niin edelleen. Näistä voi ammentaa ideoita vaikka koko vuodeksi – tosin niin tekevät todennäköisesti kaikki naapurisikin. Teemaan kannattaakin aina valita jokin persoonallinen näkökulma tai rajata sitä rohkeasti. Syysikkunan teema voisikin olla pelkän syksyn sijaan vaikkapa sieniretki tai sadepäivän piristys.
Hyvä teema on aina jollain tavalla ajankohtainen, persoonallinen ja monikanavainen.
Teeman voi rakentaa myös tuotemerkkien tai tuoteryhmien perusteella. Ikkunassa voi esitellä vain tietyn brändin tuotteita tai vaikka vain sateenvarjoja tai lasten kenkiä. Helppoa, selkeää ja tehokasta markkinointia. Kokeile rohkeasti myös erilaisia tapoja ryhmitellä tuotteita. Ikkunaan voi nostaa esimerkiksi kuukauden uutuus-tuotteet tai henkilökunnan suosikit. Pääasia on, että tuotteille löytyy joku yhdistävä tekijä: ei siis sekalaista sillisalaattia vaan yhteensopivia ja perusteltuja tuotenostoja.
Teemaksi voi valita myös tietyn värin tai värimaailman, muodon tai materiaalin. Vain muutamalla värillä tai yhden värin eri sävyillä toteutettu ikkuna on tehokas ja hauska huomionherättäjä katukuvassa. Muodoilla leikittely on myös helppo tapa luoda yhtenäistä ja kiinnostavaa ilmettä: valitse vaikka vain kolmion tai ympyrän mallisia tuotteita tai ryhmittele eri muodot omiksi kokonaisuuksiksi. Materiaalivalinnoillakin voidaan luoda yhtenäistä ilmettä. Miltä näyttäisi näyteikkuna, jossa on käytetty pelkästään puuta: puisia tuotteita ja rekvisiittaa? Tai vaatekaupan ikkuna, jossa kaikilla mallinukeilla on päällä denim-vaatteet?
Teemaa pohtiessa on hyvä pitää mielessä monikanavaisuus. Näyteikkuna on yksi markkinointikanava muiden joukossa. Voit siis (ja kannattaakin!) hyödyntää samoja markkinointimateriaaleja ja kampanjoita kuin muissakin kanavissa. Alennusmyynnit, erikoiserät, yhteistyömallistot ja muut kampanjat sopivat mainiosti nostettaviksi myös näyteikkunaan esille. Ja toistohan tunnetusti lisää viestin tehoa ja mieleen jäämistä: parhaassa tapauksessa asiakas kohtaa saman markkinointiviestin niin sosiaalisessa mediassa, verkossa kuin kivijalkamyymälässäkin.
2. Kiinnitä huomiota sommitteluun
Sommittelun ensimmäinen askel on määritellä ikkunan katseenkorkeus ja optinen keskipiste. Eli mihin ohikulkijan katse ensimmäisenä osuu ja pysähtyy. Tälle alueelle kannattaa luonnollisesti sijoittaa jotakin kiinnostavaa, pysäyttävää ja huomiota herättävää. Katseenkorkeus kannattaa aina mitata ulkopuolelta, ei myymälän sisältä, ja katsella ikkunaa asiakkaan silmin.
Seuraavaksi on syytä hieman pohtia, millainen tunnelma sommittelulla halutaan luoda. Tavoitellaanko rauhallista, tyyntä, jopa juhlallista fiilistä, jolloin sommittelun tulee olla symmetristä ja tasapainoista. Vai halutaanko enemmän liikettä, jännitettä ja dynaamisuutta? Tällöin tarvitaan epäsymmetrisiä ratkaisuja ja vaihtelua, korkeus- ja syvyyseroja. Useimmissa tapauksissa jälkimmäinen ratkaisu on toimivin. Symmetrisistä esillepanoista tulee helposti pysähtyneitä, tönkköjä ja yksinkertaisesti tylsiä. Pienikin epäsymmetrisyys tai särö herättää mielenkiinnon ja pysäyttää katseen.
Sommittelun apukeinoina käytetään toistoa, ryhmittelyä ja suoria linjoja.
Sommittelun avuksi on kehitelty lukuisia sääntöjä ja ohjeita, joita seuraamalla lopputuloksesta tulee ammattimainen ja hallittu. Yksi tehokkaimmista apukeinoista on toisto. Toistamalla samaa tuotetta, väriä, muotoa tai mitä vain elementtiä saat luotua helposti näyttävän ja tehokkaan katseenvangitsijan. Joskus näyteikkunaan saattaa riittää vain yksi tuote, jos sitä on esillä riittävän monta kappaletta.
Sommittelussa tärkeää on myös tuotteiden ryhmittely. Älä siis ripottele tuotteita tasavälein pitkin ikkunaa, vaan muodosta niistä tiiviitä ryhmiä ja selkeitä kokonaisuuksia. Pariton määrä tuotteita toimii yleensä paremmin kuin parillinen. Näyteikkunaan kannattaa pyrkiä luomaan suoria linjoja: tuotteilla, kalusteilla, mallinukeilla, mainosmateriaaleilla. Katse rakastaa seurata suoria linjoja, varsinkin jos ne sattuvat vielä noudattamaan kultaista leikkausta. Myös kolmion muodostavat elementit miellyttävät silmää ja ovat tehokkaita katseenkiinnittäjiä.
3. Luo korkeuseroja
Hyödynnä rohkeasti koko ikkunapinta-alaa, myös ja etenkin korkeussuunnassa. Korkealla olevat asiat luonnollisesti erottuvat kauas, jolloin näyteikkunasi saa enemmän näkyvyyttä ja huomioarvoa.
Korkeuserojen luomisessa voi käyttää apuna erilaisia tasoja, korokkeita, hyllyjä tai vaikka puulaatikoita. Materiaaleissa, väreissä ja muodoissa on rajana vain mielikuvitus – ja tietysti yrityksen muu visuaalinen ilme. Korokkeiksi kannattaa valita yritykseen brändiin ja tuotteisiin sopiva vaihtoehto. Luonnonläheiselle brändille esimerkiksi puuta, sammalta ja kiviä tai tyylikkäälle design-putiikille vaikkapa lasia, marmoria ja kultaa. Hyvät korokkeet ovat monipuolisia, pitkäikäisiä eivätkä ne vie liikaa huomiota itse tuotteilta. Samoja korokkeita voi usein käyttää ikkunasomistuksesta toiseen ja hyödyntää myös myymälän puolella.
Korkeuseroilla luodaan ikkunaan rytmiä ja elävyyttä sekä ohjaillaan katseen kulkua.
Korokkeiden avulla pyritään nostamaan tuotteita paremmin esille, osa mielellään sinne ohikulkijan katsekorkeudelle asti. Eri korkuisilla tasoilla luodaan ikkunaan elävyyttä ja rytmiä ja ohjaillaan katseen kulkua. Niiden avulla voidaan hyödyntää edellä mainittuja sommittelun apukeinoja: ryhmittelyä, suoria linjoja, kolmioita.
Korkeuseroja voi luoda myös ylhäältä alaspäin eli ripustamalla asioita roikkumaan ikkunaan. Yleisimpiä tällaisia elementtejä ovat erilaiset mainosjulisteet, joko yksittäiset suuret tai useammasta pienestä yhdistetyt kokonaisuudet. Tämä onkin melko helppo ja nopea tapa saada lisää näyttävyyttä ja kiinnostavuutta, myös ikkunan yläosiin.
Toki katosta voi roikkua paljon muutakin kuin vain markkinointimateriaalia, vain luovuus (ja kiinnitysratkaisut) ovat rajana! Millaista tunnelmaa toisi riippuva kukkaketo tai viidakko: kukkia, oksia, lintuja ja perhosia pään päällä? Entä tutut käyttöesineet uudessa paikassa: maalipensselit, paistinpannut tai kirjat killumassa ilmassa? Taatusti ainakin yllättävää ja huomiota herättävää markkinointia.
4. Jätä tyhjää tilaa
Tiesitkö, että eräs tärkeimmistä elementeistä näyteikkunassa on tyhjä tila? Se on samalla myös yksi vaikeimmista osa-alueista. Vaatii tekijältä itsekuria malttaa jättää osa tilasta tyhjäksi ja toisaalta taitoa arvioida mikä on riittävästi: liian paljas ja tyhjä ikkunakaan ei ole myyvä käyntikortti. Totta on kuitenkin se, että tyhjä tila näyteikkunassa tarjoaa katseelle tervetulleen hengähdystauon ja antaa tuotteille mahdollisuuden nousta esiin ja erottua.
Tyhjä tila näyteikkunassa tarjoaa katseelle tervetulleen hengähdystauon.
Jätä siis rohkeasti tyhjää tilaa, ainakin ikkunan reunoille ja etulaitaan. Liian usein tulee vastaan näyteikkunoita, jotka on täytetty laidasta laitaan, koko ikkunan leveydeltä ja osa tuotteista saattaa vielä nojailla ikkunalasiin. Tällaisesta näkymästä tulee katsojalle nopeasti ähky ja ahdistus, eivätkä yksittäiset tuotteetkaan sieltä erityisesti pääse loistamaan.
Ikkunassa olevien tuotteiden määrää kannattaa tietoisesti rajoittaa, tarkoitus ei ole esitellä kerralla koko myymälän valikoimaa. Isossa ikkunassa tilaa voi täyttää mieluummin sommittelun apukeinoilla, kalusteratkaisuilla ja toiston avulla, ei valtavalla määrällä eri tuotteita. Jos haluat ehdottomasti korostaa liikkeesi laajaa tuotevalikoimaa ja monipuolisuutta, niin tämä onnistuu parhaiten vaihtamalla ikkunasomistusta tiuhaan tahtiin. Kun maltat pitää kerralla esillä rajatun määrän huolella valittuja tuotteita, niin nämä tuotteet saavat olla valokeilassa ja nauttia asiakkaan täydestä huomiosta – seuraavalla viikolla voi olla sitten toisen tuoteryhmän vuoro.
Ainoan poikkeuksen tähän sääntöön muodostavat tavaratalojen ja lelukauppojen ihanat jouluikkunat: satumaiset taikamaailmat, joiden tarkoitus on saada (lapsi)katsoja tulemaan lähemmäs, kurkistelemaan ja kokemaan löytämisen riemua. Meidän kaikkien muiden, jotka haluamme myydä tuotteita ja saada uusia asiakkaita, kannattaa pitää mielessä tyhjän tilan tarpeellisuus.
5. Lisää valoa
Todennäköisesti näyteikkunasi kaipaa lisää valoa, paljon lisää valoa. Mutta et ole yksin, sillä valtaosa Suomen näyteikkunoista hyötyisi lisävalosta. Tämä on yksi yleisimmistä puutteista näyteikkunoissa ja (ehkä hieman yllättäen) aiheuttaa eniten ongelmia valoisaan kesäaikaan.
Pimeällä ja hämärällä vähäisempikin valaistus riittää erottumiseen, mutta kirkkaana kesäpäivänä lisävaloa tarvitaan paljon, jotta ikkuna erottuu katukuvasta ja näyttää houkuttelevalta. Pahimmillaan huonosti valaistu julkisivu saa aikaan vaikutelman suljetusta liikkeestä ja asiakas jatkaa matkaansa muualle. Paksu ikkunalasi ei helpota valaisuongelmia, vaan aiheuttaa helposti heijastuksia ja peilauksia. Omaan ikkunaasi saattaa esimerkiksi heijastua katulamppujen valo tai vastapäisen liikkeen valaistu mainoskyltti.
Pelkkä yleisvalon lisääminen ei kuitenkaan riitä, vaan valo täytyy myös voida kohdistaa oikein. Valaistus ei saa häikäistä katsojaa, ei ulkona eikä sisällä myymälässä, eikä toisaalta kannata turhaan valaista pölyisiä nurkkia tai muita ei-niin-tärkeitä kohteita. Parhaiten toimivat säädettävät kohdevalaisimet, joiden avulla valo saadaan suunnattua tarkasti haluttuun kohteeseen (yleensä tuotteeseen) ja valaistus optimoitua jokaiselle uudelle ikkunasomistukselle juuri sopivaksi.
+ Lisävinkki: hinnat esille
Kuluttajansuojalaki velvoittaa ilmoittamaan tavaroiden hinnan myös näyteikkunassa. Tämän voi tehdä hinnoittelemalla jokaisen tuotteen tai käyttämällä hintataulukkoa, johon on koottu useamman tuotteen hinnat. On lähinnä maku- ja tyylikysymys, kumpaa tapaa käyttää. Hintataulukko on usein tyylikkäämpi ja siistimpi ratkaisu kuin yksittäiset hinnat. Toisaalta hintalappu jokaisen tuotteen kohdalla on asiakkaalle selkeämpi ja taatusti yksiselitteinen ratkaisu. Pääasia kuitenkin on, että hintatieto on asiakkaan saavutettavissa, tavalla tai toisella.
Näillä vinkeillä rakennat näyteikkunastasi ammattimaisen ja myyvän kokonaisuuden. Toivottavasti sait tästä myös apua, inspiraatiota ja varmuutta omaan suunnittelu- ja rakentamistyöhösi. Ja muistathan, että pyörää ei todellakaan tarvitse keksiä joka kerta uudelleen. Hyödynnä siis surutta samoja rakenteita, korokkeita ja ideoita ikkunasta toiseen. Näyteikkuna on yrityksesi käyntikortti, siitä kannattaa olla ylpeä ja ottaa täysi hyöty irti!
Jäikö vielä jotain kysyttävää näyteikkunoista? Tarvitsetko apua ja ideoita suunnitteluvaiheeseen? Tai apukäsiä käytännön toteutukseen? Ota rohkeasti yhteyttä, autan mielelläni!
Piditkö lukemastasi? Tilaa Myyminkin uutiskirje ja saat tiedon uusista blogikirjoituksista suoraan sähköpostiisi.