Tähän ennustukseen ei tarvita kristallipalloja tai teenlehtiä: tulevaisuudessa yrityksiltä vaaditaan entistä enemmän vastuullisuutta ja kiertotalous tulee jatkamaan maailmanvalloitustaan. Kierrätys on monelle jo nyt itsestään selvä arkirutiini ja käytettyjen tuotteiden ostamista ei ole tarvinnut enää vuosikausiin selitellä tai salailla. Myös vastuullisuus alkaa olla perusedellytys monen kuluttajan mielessä. Tuotteiden, palveluiden ja yritysten niiden takana halutaan toimivan ekologisesti ja eettisesti kestävällä tavalla.
Vaikka kiertotaloudesta ja vastuullisuudesta on puhuttu jo pitkään, löytyy niiden alta edelleen paljon hyödyntämätöntä potentiaalia ja uusia bisnesmahdollisuuksia. Työelämäprofessori Lasse Mitronen nostaa esiin neljä R-kirjainta: recycling, reuse, reduce ja recommerce. Hänen mukaansa näistä erityisesti viimeinen, recommerce eli uudelleen myynti, on nyt iso puheenaihe ja kasvava bisnesalue Yhdysvalloissa.
Sama kehitys on jo nähtävissä myös Suomessa. Monet tunnetut brändit ja yritykset, kuten Marimekko ja Partioaitta, ovat lanseeranneet omia kierrätyskonseptejaan, joiden kautta heidän käytetyt tuotteensa päätyvät takaisin kiertoon – hallitusti ja brändin arvoja kunnioittaen. Markkinoille on myös tullut Reloven kaltaisia toimijoita, joiden koko yritysidea perustuu second hand -tuotteiden ostamiselle ja myymiselle.
Kiertotalous tarjoaa siis monenlaisia uusia mahdollisuuksia ja ansaintatapoja, myös kaupan alan toimijoille. Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Kuinka neljä R-kirjainta (recycle, reuse, reduce ja etenkin recommerce) voisivat näkyä kivijalkamyymälän arjessa?
1. Uusia palveluita
Kiertotalous ei ole vain kierrättämistä, vaan myös kestävää suunnittelua, vuokraamista, korjaamista ja jakamista. Se on talousmalli, jossa kulutus painottuu omistamisen sijaan palveluiden käyttämiseen, ja tuotteet sekä materiaalit pysyvät käytössä mahdollisimman pitkään. Jotta nämä kiertotalouden tavoitteet voidaan saavuttaa, yritysten täytyy rohkeasti laajentaa omaa palveluvalikoimaansa ja kehitellä uusia tapoja asiakkaidensa auttamiseen.
Yksi nopeasti yleistyvä uusi palvelumuoto on tuotteiden takaisin osto. Asiakas saa tuoda käytetyt tuotteensa takaisin myymälään, joka puolestaan myy ne eteenpäin. Kauppias voi joko ostaa tuotteet itselleen ja antaa asiakkaalle hyvityksen saman tien tai tarjota vain tilan myyntiä varten, kuten perinteisessä kirpputoritoiminnassa. Tällainen ostopalvelu tarjoaa brändeille oivan mahdollisuuden hallita omien tuotteidensa jälleenmyyntiä. Puitteet, tunnelma ja asiakaspalvelu ovat taatusti aivan eri tasolla brändin omassa myymälässä kuin esimerkiksi internetin sekalaisilla myyntipalstoilla.
Puitteet, tunnelma ja asiakaspalvelu ovat taatusti aivan eri tasolla brändin omassa myymälässä kuin esimerkiksi internetin sekalaisilla myyntipalstoilla.
Toisen hyvin kiertotalousajatteluun sopivan palvelukokonaisuuden muodostavat erilaiset korjaus- ja huoltopalvelut. Jos tavoitteena on saada tuotteet kestämään mahdollisimman pitkään, on luontevaa ja järkevää pyrkiä huoltamaan niitä jo ennaltaehkäisevästi. Ja tietysti korjaamaan tai vaihtamaan rikkoutuneet osat, mikäli vain mahdollista. Tällainen toiminta on meille jo päivänselvää esimerkiksi autojen tai kalliiden elektroniikkalaitteiden kanssa.
Nyt tämä ajattelu on hiljalleen leviämässä myös muihin tuoteryhmiin: vaatteita, kenkiä, koruja, huonekaluja, lähes mitä tahansa voi huoltaa, muokata ja korjata. Nykyasiakkaalla ei usein ole osaamista tai aikaa hoitaa näitä korjaustoimenpiteitä itse, joten hän mielellään ulkoistaa ne. Tässä onkin mahtava tilaisuus yrityksille: millaisia lisäpalveluita asiakkaat arvostaisivat? Voisiko muotikauppa tarjota asiakkailleen myös räätälin ja suutarin palveluita? Lankaliike auttaa sukkien parsimisessa tai kukkakauppias vaihtaa keväisin viherkasvien mullat myös asiakkaan kotona? Asiakas kiittää ja kumartaa, kun saa samasta paikasta sekä uuden tuotteen että huoltoa vanhoille aarteilleen.
Uudet palvelut saattavat aiheuttaa muutoksia myös fyysisessä palveluympäristössä. Myymälätilasta ehkä rajataan osa käytettyjen tuotteiden myyntiä varten tai suutarille pystytetään työpiste kenkäosastolle. Myös henkilökunnan osaamista ja riittävyyttä täytyy tarkastella uusien palveluiden suunnittelun yhteydessä. Tarvitaanko nykyosaamisen päivitystä tai kokonaan uusia taitoja? Onko omaa henkilökuntaa tarpeeksi vai palkataanko uusia työntekijöitä? Monissa tilanteissa toimiva ratkaisu saattaa olla jonkinlainen yhteistyö- tai alihankintakumppanuus korjauspalveluita tarjoavan yrittäjän kanssa.
2. Uusia asiakasryhmiä
Tarttumalla tulevaisuuden trendeihin rohkeasti jo tänään, saatat saada bisneksellesi täysin uusia asiakasryhmiä. Ebayn tekemän tutkimuksen mukaan vastuullisuus vetoaa eniten juuri nuoriin ikäluokkiin. Tulevat sukupolvet arvostavat vastuullisuutta entistä enemmän – ja toisaalta pitävät sitä jopa itsestään selvyytenä ja perusedellytyksenä. Vastuuttomien toimijoiden markkinatila siis toivon mukaan kutistuu vuosi vuodelta ja vastuullisuudesta todellakin tulee uusi normi.
Toimimalla vastuullisesti (ja viestimällä siitä oikein) yritys voi puhutella myös sellaisia kuluttajia, jotka tekevät mielellään arvopohjaisia valintoja. He haluavat valinnoillaan ja ostopäätöksillään muuttaa maailmaa: tukea mielestään hyviä toimijoita ja boikotoida huonoja. Ekologisesti, eettisesti ja sosiaalisesti kestävät ja läpinäkyvät toimintatavat sekä tuotteet ovat tärkeitä tämän kohderyhmän hurmaamisessa.
Kiertotalous tuo monet merkki- ja luksustuotteet suuremman asiakasjoukon saataville, juuri halvemman hinnan kautta.
Kierrätystuotteet vetoavat myös hintatietoisiin asiakkaisiin. Ebayn tutkimuksessa kävi ilmi, että edullinen hinta oli valtaosalle jopa tärkein syy ostaa käytettyjä tuotteita. Toki myös sustainability oli tärkeää lähes kaikille vastaajille, mutta ei kuitenkaan hinnan veroinen vetovoimatekijä. Käytetyt tuotteet usein ovatkin edullisempia kuin vastaavat uudet ja näin ollen kiinnostavat myös hintatietoisia ”tarkan markan” -asiakkaita. Kiertotalous tuo myös monet merkki- ja luksustuotteet suuremman asiakasjoukon saataville, juuri halvemman hinnan kautta. Eli omalla tavallaan edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta!
Aina käytetty, vanha tuote ei kuitenkaan ole edullisempi kuin uusi vastaava kaupan hyllyllä. Tietyn tyyppisille tuotteille on syntynyt omat markkinansa, jossa arvo määräytyy muiden seikkojen kuin uutuuden perusteella. Esimerkiksi taidetta ja antiikkia arvioidaan ja hinnoitellaan hyvin eri perustein kuin kulutustuotteita: usein pätee mitä vanhempi sen arvokkaampi -periaate. Tai vanhoja Arabian astioita myydään monikertaisilla hinnoilla verrattuna uusiin vastaaviin. Näillä markkinoilla on aivan oma, usein hyvinkin asiantunteva, keräilijähenkinen asiakaskuntansa. Mutta osa kiertotaloutta ja ympäristön kannalta kestävää liiketoimintaa tämäkin.
3. Uusia toimintatapoja
Kiertotalous ja vaatimus vastuullisuudesta vaikuttavat monin tavoin myös kivijalkamyymälän jokapäiväisiin toimintoihin. Luonnollisesti myytävien tuotteiden tulee olla vastuullisesti ja ympäristö huomioon ottaen tuotettuja sekä laadukkaita ja pitkäikäisiä. Parhaimmillaan koko ketju raaka-aineiden tuotannosta tehtaiden ja maahantuojan kautta kivijalkamyymälän hyllyyn asti on tiedossa ja kunnossa.
Itse tuotteiden lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää myös tuotepakkauksiin: kokoon, muotoon ja materiaaleihin. Litteät ja säännöllisen muotoiset pakkaukset vievät vähemmän tilaa kuljetuksessa. Muovin voi nykyään lähes aina korvata jollakin uusiutuvalla materiaalilla. Kaikille tuotteille ei välttämättä myöskään tarvita omaa pakettia tai erillistä pakkausta. Päivittäin eteen tuleva valintatilanne on myös se, ojennetaanko asiakkaalle muovi- vai paperikassi. Tai millaisia kaupanpäällisiä ja näytekappaleita asiakkaalle tarjotaan.
Myymälätilaan tarvitaan tuotteiden lisäksi tietysti myös kalusteita. Uudet myymäläkalusteet ovat usein hintavia, joten kierrätyskalusteiden suosiminen on sekä taloudellisesti että ekologisesti järkevää. Vanhoja kalusteita voi helposti muokata ja tuunata maalin tai vaikka värillisen kontaktimuovin avulla. Olemassa olevia kalusteita voi yhdistellä tai pilkkoa osiin ja lisätä vaikka pyörät alle. Käytön kannalta oleellisinta on monikäyttöisyys ja muunneltavuus. Kaupan päälle kierrätyskalusteiden käyttäjä voi saada uniikin ja omaleimaisen myymäläilmeen, jollaista ei kilpailijoilta löydy.
Kaupan päälle kierrätyskalusteiden käyttäjä voi saada uniikin ja omaleimaisen myymäläilmeen, jollaista ei kilpailijoilta löydy.
Vastuullinen toiminta on avointa ja läpinäkyvää. Tämä vaatii usein yrityksiltä hieman ponnisteluja sekä ajattelu- ja toimintatapojen päivitystä. Tietoa kannattaa kuitenkin jakaa avoimesti ja oma-aloitteisesti: tuotteiden alkuperästä, valmistusprosesseista, organisaatiosta ja työntekijöistä. Myös ongelmakohdista ja haasteista voi kertoa suoraan: tässä emme ole vielä täydellisiä, mutta yritämme koko ajan tehdä paremmin. Asiakas arvostaa aina rehellisyyttä ja karttaa epäaitoa viherpesua.
Tulevaisuus on täynnä toivoa: uusia palveluita, uusia asiakkaita ja uusia toimintatapoja. Kiertotalouden ja vastuullisuuden trendit tuovat mukanaan varmasti monia haasteita, mutta myös valtavasti mahdollisuuksia ja uusia tapoja tehdä bisnestä. Rohkeat edelläkävijät ovat jo matkalla kohti parempaa huomista, vastuullisia ja ympäristöä kunnioittavia valintoja tehden.
Kuinka tulevaisuuden trendit voisivat näkyä yrityksesi toiminnassa jo tänään? Mistä ja miten lähteä rakentamaan vastuullisempaa kivijalkamyymälää? Ota rohkeasti yhteyttä, niin kurkistetaan yhdessä kristallipalloon!
Piditkö lukemastasi? Tilaa Myyminkin uutiskirje ja saat tiedon uusista blogikirjoituksista suoraan sähköpostiisi.