Onko yrityksesi visuaalinen linja hukassa? Punainen lanka solmussa ja johtotähti sammunut? Ei hätää, apu on vain muutamien rivien päässä. Seuraavat yksinkertaiset vinkit auttavat sinua rakentamaan yhtenäistä ja ammattimaista visuaalista ilmettä yrityksellesi.
Parhaimmillaan visuaalinen ilme kuvastaa yrityksesi arvoja ja visiota, tukee brändiäsi ja puhuttelee oikeita kohderyhmiä. Onnistunut ilme on erottuva, tunnistettava ja mieleen jäävä ja tuo yrityksellesi kilpailuetua. Mutta hienoinkaan visuaalisuus ei toimi, jos sen käyttö on satunnaista tai epäjohdonmukaista.
Visuaalinen ilme tarvitsee huolenpitoa, toistoa ja selkeitä sääntöjä kukoistaakseen. Seuraavien vinkkien avulla pääset alkuun oman visuaalisen linjasi selkeyttämisessä ja ylläpitämisessä.
1. Hallittu värien käyttö
Jokainen yritys, oli koko tai toimiala mikä tahansa, hyötyy hallitusta värien käytöstä. Yritykselle kannattaa valita omat brändivärit tai väripaletti, jota käytetään pohjana kaikkeen viestintään. Myymälätilat, verkkosivut, sosiaalisen median päivitykset, henkilökunnan työvaatteet – nämä kaikki voidaan värittää samoilla väreillä. Lopputuloksena on hallittu ja tyylikäs visuaalinen ilme kaikissa kohtaamispisteissä.
Värien valinnassa kannattaa kuitenkin olla huolellinen. Omat lempivärit tai sesongin trendisävyt eivät välttämättä ole parhaat mahdolliset värit yritykselle. Hyvä lähtökohta väripohdinnalle on oman yrityksen toimintaperiaatteet ja kohderyhmät. Millainen toimija olen, miltä haluaisin näyttää ja kuulostaa? Ketä yritän tavoitella ja kenelle kohdistan viestini? Sopiiko tyyliini räiskyvät ja rohkeat perusvärit vai ennemmin murretut ja harmoniset lähisävyt?
Myös värien kirkkaudella, kylläisyydellä ja yhdistelyllä on merkitystä lopullisen visuaalisen ilmeen kannalta. Yksittäisiin väreihin liitetään myös erilaisia ominaisuuksia: punainen viestii intohimoa ja innostusta, keltainen liittyy iloon ja aurinkoon ja niin edelleen. Tämä värien psykologia kannattaa ainakin tiedostaa, vaikka sen ei antaisikaan vaikuttaa omiin värivalintoihinsa.
Tärkeintä yrityksen väripaletin valinnassa on sen yhdenmukainen ja selkeä käyttö.
Tärkeintä yrityksen väripaletin valinnassa on sen yhdenmukainen ja selkeä käyttö. Toistuvat värit luovat ammattimaista ja mieleen jäävää yritysilmettä, joka asiakkaan on helppo tunnistaa esimerkiksi some-feedissä tai katukuvassa.
2. Toistuvat visuaaliset elementit
Värien lisäksi visuaaliseen ilmeeseen voi kuulua muitakin toistuvia elementtejä. Tavanomaisin on tietenkin logo, joka näkyy uutiskirjeen nurkassa, näyteikkunassa tai myyjän rintanapissa. Lienee itsestään selvää, että logo kannattaa aina säilyttää tunnistettavana ja selkeänä. Toki sen kokoa ja väritystä voi perustellusti vaihdella, mutta variaatioiden kanssa kannattaa olla tarkkana. Vastaanottaja saattaa (ihan aiheellisesti) hämmentyä, jos joka kanavassa ja viestissä on erilainen versio logosta tai liikemerkistä.
Myös erilaisia muita visuaalisia elementtejä voi käyttää piristämään ilmettä. Esimerkiksi erilaiset viivat ja nuolet tai geometriset muodot toimivat hyvinä tehokeinoina. Tai käyttääkö yrityksesi paljon pyöreitä kuvia tai värillisiä väliotsikoita? Kolmioita taustakuvana tai katkoviivaa tekstikappaleiden välissä? Lähes mistä vaan voi kehitellä oman ”tunnuselementin”, jota voi alkaa sinnikkäästi ja johdonmukaisesti käyttämään kaikissa yhteyksissä.
Kuva on tutkitusti tehokas viestinviejä, joten se kannattaa valita aina huolella.
Yksi suuri visuaalisuuteen vaikuttava tekijä on kuvamaailma. Kuva on tutkitusti tehokas viestinviejä, joten se kannattaa valita aina huolella. Käytetäänkö lähikuvia vai laajempia otoksia, mitä kuvassa tapahtuu, näkyykö ihmisiä? Kiinnitä huomiota myös sommitteluun, rajaukseen, valaistukseen ja väritykseen. Parhaimmillaan kuvamaailma on linjassa yrityksen muun visuaalisen ilmeen ja viestinnän kanssa, kertoo samaa tarinaa. Huonosti tai huolimattomasti valitut kuvat puolestaan aiheuttavat hämmennystä, ristiriitoja ja nakertavat uskottavuutta.
3. Yhtenäiset esillepanot
Esillepanoilla (eli sillä kuinka myytävät tuotteet on laitettu esille) on suuri vaikutus myymälätilan ulkonäköön. Erilaisia esillepanotekniikoita ja -tyylejä on lukuisia. Tärkeintä on valita juuri omalle yritykselle ja sen tuotteille sopiva tyyli ja pysytellä siinä.
Värikäs ja iloinen brändi hyötyy runsaista ja rönsyilevistä esillepanoista, kun taas skandinaavisen luksus-merkin kannattaa suosia minimalistisempaa tyyliä. Lelukaupassa tuotteita voi esitellä hauskoilla ja yllättävilläkin tavoilla, leikkisyyttä korostaen. Tyylikkään vaateputiikin luomukset puolestaan kaipaavat arvokkaita ja hillittyjä esillepanoratkaisuja, jotka alleviivaavat niiden laatua. Esimerkkejä löytyy loputtomasti ääripäästä toiseen. Oleellisinta on tiedostaa se, missä kohtaa tyyli-janaa itse sijaitsee oman yrityksensä kanssa.
Hyvä kaluste tuo myytävän tuotteen parhaalla mahdollisella tavalla esille ja helpottaa sekä asiakkaan että myyjän työtä.
Myymäläkalusteilla on myös suuri merkitys esillepanojen onnistumiselle sekä koko visuaaliselle ilmeelle. Hyvä kaluste tuo myytävän tuotteen parhaalla mahdollisella tavalla esille ja helpottaa sekä asiakkaan että myyjän työtä. Useimmiten kalusteita tarvitaan erilaisia, sillä myytävät tuotteet ovat harvoin kaikki samanlaisia. Yhdessä tilassa voi siis olla tarvetta hyllyille, pöydille, rekeille tai erilaisille laareille. Valitsemalla erilaisille kalusteille jonkin yhdistävän tekijän (kuten materiaali, väri, muoto), säilyy yleisilme kuitenkin yhtenäisenä ja hallittuna.
Esillepanojen yhtenäisyyteen voi vaikuttaa myös pienillä yksityiskohdilla: kääntämällä kaikki kengänkärjet samaan suuntaan. Järjestämällä tuotteet aina kokojärjestykseen samalla logiikalla: isoin koko alimpana ja pienin päällä. Jakamalla pöytäesillepanon aina neliöihin. Sijoittamalla hintajulisteen joka kerta samaan kohtaan kalustetta. Yksittäisiä asioita, jotka yhdessä ja toistuvina muodostavat selkeän visuaalisen linjan.
+ 1 Toisto, toisto ja toisto
Avain tunnistettavaan ja yhtenäiseen visuaaliseen ilmeeseen on toisto. Oli valitsemasi visuaalinen linja mikä tahansa, sitä täytyy käyttää johdonmukaisesti kanavasta ja kohtaamispisteestä toiseen. Kun asiakas on kohdannut riittävän monta kertaa viestisi eri kanavissa, hän alkaa erottaa ja muistaa sen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yrityksesi näyttää samalta, tutulta ja tunnistettavalta, kaikissa kanavissa: verkossa, somessa ja kivijalassa. Eli yrityksesi visuaalinen ilme on yhtenäinen kaikissa kohtaamispisteissä
Lopuksi vielä yksi etu, jonka mietitty visuaalinen ilme tuo mukanaan: se helpottaa suuresti myös sinun ja henkilökuntasi työskentelyä. Valmiit raamit ja ohjeet nopeuttavat erilaisten visuaalisten päätösten tekoa. Millaisen kuvan valitsen Facebook-julkaisuun? Minkä värinen banneri sopii verkkosivuille tai matto myymälän tuulikaappiin?
Huolella mietitty (ja dokumentoitu!) visuaalinen ohjeistus tarjoaa vastauksen kaikkiin pinnallisiin kysymyksiin. Ja varmistaa vielä, että lopputulos on aina ammattimainen ja brändille sopiva.
Kaipaatko lisää neuvoja yhtenäisen visuaalisen ilmeen luomiseen? Tai apua vinkkien käytäntöön panoon? Tutustu Myyminkin palveluihin tai ota suoraan yhteyttä ja sovi tapaaminen!
Piditkö lukemastasi? Tilaa Myyminkin uutiskirje ja saat tiedon uusista blogikirjoituksista suoraan sähköpostiisi.