Miksi visuaalinen markkinointi on tärkeää (ja niin tehokasta)?

Alkuun tylsä fakta: ulkonäöllä ON väliä. Ensivaikutelma (joka syntyy sekunnin murto-osissa) pohjautuu lähes täysin ulkoisiin tekijöihin. Tämä ei ole totta vain treffimarkkinoilla ja Tinderissä, vaan myös yritysten kohdalla. Asiakas tekee paljon johtopäätöksiä jo ensivilkaisun perusteella: onko liike kiinnostava, houkutteleva, auki, astunko ovesta sisään vai jatkanko matkaani? Tai sähköisessä kanavassa: lopetanko scrollaamisen, kiinnostunko, luenko enemmän ja klikkaanko linkkiä?

Toki sisältökin on todella tärkeää, mutta ennen kuin se pääsee hurmaamaan ja vakuuttamaan asiakkaan, täytyy visuaalisen ilmeen napata ohikulkijan huomio ja saada hänet pysähtymään.

Aivot rakastavat kuvia

Visuaalisuuden merkitys pohjautuu fysiologiaan: aivomme vastaanottavat ja käsittelevät paremmin tietoa visuaalisessa muodossa. Itseasiassa kaikesta aivojemme käsittelevästä tiedosta jopa 90% on visuaalista ja tämä visuaalinen tieto käsitellään 60 000 kertaa tehokkaammin kuin sanallinen tieto.

Kun tähän vielä lisätään vanha viisaus, jonka mukaan kuva voi kertoa enemmän kuin tuhat sanaa, peli alkaa olla aika selvä. Kuvallinen viesti välittää siis enemmän ja nopeammin informaatiota kuin sanallinen kilpailijansa. Eikä tämä rajoitu vain valokuviin, vaan koskee kaikkea visuaalista viestintää: yrityksen logoa ja värimaailmaa, myymälätilaa ja esillepanoja, näyteikkunaa ja verkkokaupan banneria. Kaikki mitä asiakas aistii silmiensä kautta, siirtyy pikavauhtia aivoihin käsiteltäväksi.

Kaikki mitä asiakas aistii silmiensä kautta, siirtyy pikavauhtia aivoihin käsiteltäväksi.

Tunteita peliin

Näköaistilla ja aivoilla on siis läheinen suhde. Suoran aistiärsyke-reaktio -polun lisäksi visuaalinen markkinointi vaikuttaa meihin myös toista kautta, tunteiden ja tiedostamattomien toimintojen kautta. Me ihmiset (sinä, minä ja kaikki asiakkaamme) olemme pohjimmiltamme laiskoja ja mukavuudenhaluisia, joten toimintaamme ohjaavat usein erilaiset automatisoidut rutiinit ja tottumukseen perustuvat oikopolut. (Osto)päätöksiin vaikuttavat lukuisat psykologiaan ja tunteisiin pohjautuvat tekijät, joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä järjen ja logiikan kanssa. Toki tätä faktaa ei yleensä sanota ääneen, sillä haluamme säilyttää illuusion itsestämme rationaalisena päätöksentekijänä, johon eivät markkinointikikat tepsi.

Totuus on kuitenkin toisenlainen. Hyvin suunniteltu visuaalinen markkinointi luo kuin huomaamatta tunnelman, joka saa asiakkaan viihtymään ja ostamaan. Verkkosivujen visuaalinen ilme herättää asiakkaassa luottamusta, innostusta ja muita positiivisia tunteita. Oikein asetellut tuotteet myymälässä saavat vieruskaverinsakin loistamaan ja nostavat asiakkaan keskiostosta. Tutkimukset ja käytäntö osoittavat kerta toisensa jälkeen, kuinka esimerkiksi kehystäminen, ankkurointi ja halo-efekti vaikuttavat päätöksentekoomme, vaikka emme itse sitä aina tiedostakaan.

Asiakkaan tunteita ei tarvitse pelätä, vaan niitä kannattaa pyrkiä ymmärtämään, hallitsemaan ja hyödyntämään.

Ja ne rakkaat, rasittavat tunteet – ne vasta päätöksiimme vaikuttavatkin! Useimmat päätökset tehdään tiedostamatta, tunteiden pohjalta ja perustellaan jälkikäteen järkisyillä. Tunteita syntyy aina, joka tilanteessa ja kaikissa kohtaamisissa, joissa on ihminen osallisena. Asiakkaan tunteita ei kuitenkaan tarvitse pelätä, vaan niitä kannattaa pyrkiä ymmärtämään, hallitsemaan ja hyödyntämään. Parhaimmillaan positiiviset tunteet ja onnistunut yhteys tunnetasolla saavat aikaan sitoutuneen ja tuottoisan asiakassuhteen.

Entä jos peilikuva ei kiinnosta?

Kilpailu kovenee koko ajan ja katukuvassa, some-feedissä, hakutuloksissa tai messuilla erottuminen on elintärkeää. Samaan aikaan nykyihmisen keskittymiskyky heikkenee kovaa vauhtia, kultakalakin taitaa olla jo edellämme tässä asiassa. Sinulla ja yritykselläsi on siis entistä vähemmän aikaa saada asiakkaasi huomio entistä suuremman kilpailijajoukon keskeltä.

Erottautumisen lisäksi myös tunnistettavuus on tärkeä valttikortti – se että asiakas muistaa ja tunnistaa yrityksen muiden samankaltaisten joukosta. Parhaimmillaan jo pelkkä väri (Fazerin sininen!) tai muoto voi yhdistyä asiakkaan mielessä tiettyyn yritykseen. Ja vaikka ei tavoittelisikaan kansallisen klassikon paikkaa, niin mietitty ja hallittu visuaalinen ilme hyödyttää jokaista yrittäjää. Jos ei muuta, niin ainakin työaikaa (ja hermoja) säästyy, kun ei joka kerta tarvitse uudestaan miettiä mitä värejä, muotoja ja muita visuaalisia elementtejä käyttäisi viestinnässään.

Entä jos pinnallisten asioiden miettiminen tuntuu vastenmieliseltä tai turhalta? Voiko yritys toimia ja menestyä katsomatta peiliin, kiinnittämättä mitään huomiota visuaalisiin seikkoihin? Varmasti ainakin toimia voi, varsinkin jos ei ole sähköisiä tai fyysisiä palveluympäristöjä, joissa kohtaa asiakkaita. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikilla yrityksillä on jonkinlainen visuaalinen ilme – suunniteltu tai ei. Ja asiakkaalle muodostuu sen perusteella ennakko-odotuksia ja mielikuvia, jotka pahimmassa tapauksessa ovat ristiriitaisia tai täysin vääriä. Eli visuaalisessa tyhjiössä ei toimi meistä kukaan.

Visuaalinen viesti singahtaa ohituskaistaa suoraan aivoihin ja luo siellä salamannopeasti mielikuvia, odotuksia ja tunteita.

Meille kaikille muille, jotka haluamme kasvaa, uudistua tai edes pysyä pinnalla, visuaalinen markkinointi on tärkeä työkalu ja arvokas kumppani. Visuaalinen viesti singahtaa ohituskaistaa suoraan aivoihin ja luo siellä salamannopeasti mielikuvia, odotuksia ja tunteita, jotka vaikuttavat päätöksentekoon ja toimintaan. Visuaalisen markkinoinnin avulla näitä impulsseja voidaan hallita, johdatella ja hyödyntää.

Bisnesmaailmassakin kannattaa siis välillä olla pinnallinen ja katsoa kirjaimellisesti peiliin. Visuaalisilla elementeillä on suuri merkitys yrityksen liiketoiminnalle, myynnille ja brändille. Visuaalisen markkinoinnin tärkeyttä ja tehoa ei kannata aliarvioida eikä missään tapauksessa jättää hyödyntämättä.



Piditkö lukemastasi? Tilaa Myyminkin uutiskirje ja saat tiedon uusista blogikirjoituksista suoraan sähköpostiisi.