Visuaalisen markkinoinnin päätehtävä on kasvattaa myyntiä: poistaa erilaisia ostamisen esteitä asiakkaan polulta ja tehdä palvelukokemuksesta mahdollisimman sujuva. Käytännössä tämä tarkoittaa asiakaskierron huomioimista, toimivia tila- ja kalusteratkaisuja, kiinnostavia esillepanoja sekä vetovoimaista näyteikkunaa. Tärkeässä roolissa ovat myös hintaviestintä ja muu graafinen materiaali sekä yrityksen koko visuaalinen ilme, joka luo tunnelman ja ennakko-odotukset kohtaamiselle.
Visuaalisen markkinoinnin toimenpiteiden tarkoitus ei ole luoda vain kauniita tiloja ja kivaa tunnelmaa, vaan tuoda myös lisäeuroja kassaan – tavalla tai toisella.
1. Myynnin lisääminen ja tehostaminen
Yksi selkeimmistä visuaalisen markkinoinnin hyödyistä on myynnin kasvu. Houkuttelevat ja ajankohtaiset esillepanot yksinkertaisesti lisäävät tuotteiden myyntiä. Kiinnostava näyteikkuna tai huomiota herättävä ykköspöytä myymälän etuosassa tuovat lisää asiakkaita ovista sisään.
Visuaalisen markkinoinnin keinoilla voidaan myös nostaa keskiostoksen arvoa. Yhdistämällä esillepanoihin tai vaikka mallinukkien päälle erilaisia käyttöyhteystuotteita lisämyyntiä syntyy kuin itsestään. Tai asiakkaalle voi vaikka esitellä uusia tapoja käyttää vanhoja ja tuttuja tuotteita – tarjota siis inspiraatiota ja oivalluksia. Jo muutamankin euron lisäys ostoskorissa tuntuu päivän myyntisaldossa, varsinkin jos se onnistuu useamman (tai jopa jokaisen!) asiakkaan kohdalla.
Mietityt tila- ja kalusteratkaisut tuovat palveluympäristön parhaat puolet esiin. Myymälätilaan ei jää hukkaneliöitä tai kuolleita kulmia, joissa kauppa ei käy. Erilaiset toiminnot (kuten kassat ja sovituskopit) on sijoitettu loogisesti ja asiakasta ajatellen. Oikein valitut kalusteet saavat tuotteet loistamaan ja tekevät ostamisesta helppoa.
Hyvät myymäläkalusteet helpottavat muuten myös henkilökunnan työtä: tuotteiden purkaminen ja esille laittaminen on nopeaa ja sujuvaa, kun kaluste on sopiva. Eikä esillepanon viimeistelyyn ja hiomiseen tarvitse käyttää paljon aikaa, kun perusta on kunnossa – lopputuloksesta tulee helposti siistin ja viimeistellyn näköinen.
2. Asiakkaan ohjaaminen ja opastaminen
Asiakkaat arvostavat sujuvaa ja nopeaa asiointia. Parasta on, jos kaivattu tuote löytyy helposti ja omatoimisesti eikä kassan etsimiseen tuhraannu liikaa aikaa. Harva meistä varsinaisesti nauttii hyllyjen välissä harhailusta tai loputtomien käytäväkilometrien edes takaisin ravaamisesta.
Eräs tehokkaimmista työkaluista asiakaskokemuksen sujuvoittamiseen ja myynnin lisäämiseen onkin tilan layout. Selkeät käytävät, loogisesti ryhmitellyt tuotteet ja hyvä valaistus auttavat asiakasta hahmottamaan tilaa ja löytämään etsimänsä tuotteet. Kaiken kruunuksi kannattaa hyödyntää erilaisia kylttejä ja opasteita, jotka entisestään selkeyttävät eri toimintoja: täältä löytyvät kemikaliotuotteet, tuolta lasten vaatteet ja kulman takaa juomaosasto. Entä missä sijaitsevat sovituskopit, wc-tilat tai uloskäynti? Kaikesta voi (ja kannattaa) viestiä brändi-ilmeeseen sopivalla visuaalisella tavalla.
Parhaimmillaan asiakas saa kokea löytämisen riemua sekä hallinnan tunnetta.
Selkeät tilaratkaisut ja erilaiset opasteet mahdollistavat asiakkaan itsenäisen asioinnin. Parhaimmillaan asiakas saa kokea löytämisen ja onnistumisen riemua sekä hallinnan tunnetta. Moni asiakas haluaakin hoitaa asiansa mahdollisimman pitkälle omatoimisesti ja myyjän apua pyydetään vasta äärimmäisessä hädässä. Tämä tuo tietysti säästöjä myös henkilöstökuluihin. Myyjien työaikaa säästyy muihin tehtäviin, kun jokaista asiakasta ei tarvitse auttaa henkilökohtaisesti ja kauppaa syntyy ilman myyjän aktiivista työpanosta.
Toki näissä asiakkaiden omatoimiostoksissa piilee myös omat riskinsä: asiakas ei välttämättä opasteista huolimatta löydä etsimäänsä tai valitsee epähuomiossa vääränlaisen tuotteen. Eräs toimiva tapa välittää ”myyjän asiantuntemusta” ilman myyjän jatkuvaa läsnäoloa ovat erilaiset käyttöohjeet ja vinkit. Esimerkiksi rautakaupassa voi olla tarjolla erilaisia remontointiin liittyviä ohjevideoita tai vaikka vinkkejä maalisävyjen valintaan. Vaateliike voi puolestaan esitellä asiakkaalle valmiita asukokonaisuuksia mallinukkien päällä tai ehdottaa yhteensopivia tuotteita pöytäesillepanoissa. Ruokakaupoissa erilaiset reseptibaarit ja uutuustuotteiden lanseeraukset levittävät vaivattomasti tuotetietoutta. Itseasiassa jo sekin, että heviosastolla on nostettu sesongin kasvikset etualalle tyrkylle, on asiakkaan ohjaamista ja auttamista: nämä ovat nyt edullisia ja herkullisia, syö näitä tänään.
3. Brändin rakentaminen ja ylläpitäminen
Visuaalinen markkinointi on myös tunnelmien ja mielikuvien luomista ja tarinoiden kertomista. Sen avulla voidaan tehdä näkyväksi yrityksen arvoja ja vahvistaa brändi-identiteettiä. Joku yritys haluaa ehkä korostaa luonnonläheisyyttä ja kierrätysmateriaaleja, toinen arvostaa taas minimalista luksusta ja kolmas kaipaa värien ja materiaalien ilotulitusta. Kaikille löytyvät toimivat, omaa brändiä tukevat ratkaisut visualistin työkalupakista.
Visuaaliset ratkaisut ovat avainasemassa yhtenäisen ja tunnistettavan brändin luomisessa. Kun asiakas törmää riittävän monta kertaa samaan visuaaliseen viestiin eri kanavissa, se jättää muistijäljen. Juuri visuaalisen markkinoinnin keinot auttavat tuomaan muissa sähköisissä kanavissa näkyvän visuaalisen ilmeen myös fyysiseen palveluympäristöön. Katukuvassa erottuva ja mieleen jäävä brändi on arvokas kilpailuetu nykymarkkinoilla.
Visuaaliset ratkaisut ovat avainasemassa yhtenäisen ja tunnistettavan brändin luomisessa.
Aiemmin on jo mainittu erilaisten tila- ja kalusteratkaisujen vaikutus myyntiin, mutta myös tilan tunnelmalla on tärkeä rooli. Viihtyisä ja miellyttävä tila saa asiakkaan viettämään tilassa enemmän aikaa, jolloin myös lisäostosten mahdollisuus kasvaa. Seesteinen ja rauhallinen tila rauhoittaa usein myös asiakkaan mielen ja taltuttaa kiireen. Tai jännittävä tila, jossa joka kulman takaa paljastuu uusia yllätyksiä, nostaa sykkeen ja innostuksen. Asiakaskokemushan muodostuu pääosin tunteista ja tunnelmista, järkeä ja tietoisia ajatusprosesseja siinä on useimmiten mukana vain rippunen.
Fyysinen tila tarjoaa oivat puitteet myös erilaisten elämysten ja yllätysten järjestämiseen. Kolmiulotteinen ympäristö mahdollistaa kaikkien aistien hyödyntämisen, jolloin myös muodostuva tunnejälki on vahvempi. Konkreettinen aika ja paikka korostavat hetken ainutlaatuisuutta, samaa tunnelmaa ei voi tavoittaa jälkikäteen tallenteen tai kuvien välityksellä. Kaikki tällaiset erikoishetket vahvistavat asiakaskokemusta ja lisäävät sitoutuneisuutta – edistävät siis uskollisia ja pitkäikäisiä asiakassuhteita. Ja kuten kaikki varmaan tiedämme, uusien asiakkaiden hankkiminen on monin verroin kalliimpaa ja työläämpää kuin vanhoille, tutuille asiakkaille myyminen.
4. Visuaalisen markkinoinnin mittarit
Visuaalisella markkinoinnilla voidaan saavuttaa monenlaisia hyötyjä, joista osa on helpommin mitattavissa kuin toiset. Myynnin kasvulle tai työajan säästölle on helppo laittaa hintalappu kylkeen, kun taas esimerkiksi asiakaskokemuksen paraneminen tai brändin vahvistuminen ovat vaikeammin hinnoiteltavissa. Mutta koska kyseessä on kaupallinen tila ja markkinointitoimenpiteet, niin jotain (omaan liiketoimintaan parhaiten istuvia) mittareita kannattaa ehdottomasti seurata.
Yksi parhaista (ja yksinkertaisimmista) tunnusluvuista on yksittäisten tuotteiden ja tuoteryhmien myyntiluvut. Kuinka esillepanojen muutokset vaikuttavat myyntimääriin, nopeutuuko varastonkierto, täytyykö tilausmääriä muuttaa? Lisääkö opastuksen tai valaistuksen parantaminen tietyn osaston myyntiä? Pelkän hinnan lisäksi huomioon kannattaa ottaa myös kateprosentti. Kuinka kannattavuuteen vaikuttaa, jos hyväkatteisia tuotteita nostetaan näyteikkunaan ja myymälän ykköspaikoille?
Koska kyseessä on kaupallinen tila ja markkinointitoimenpiteet, niin jotain taloudellisia mittareita kannattaa ehdottomasti seurata.
Yksittäisten tuotteiden myyntien lisäksi voidaan tarkastella myös myyntimääriä per myyntipaikka. Eli kuinka yksittäisen pöydän, hyllyn tai rekin myynti muuttuu tuotteistusta, esillepanoa tai sijaintia muuttamalla? Tai tarvittaessa voidaan laskea myyntimääriä osastojen tai lattianeliöiden mukaan, mikä vain palvelee parhaiten kokonaiskuvan saamista. Useimmiten myyntimääriä kannattaa verrata edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, sillä vuodenajat ja sesongit vaikuttavat paljon eri tuoteryhmien menekkiin. Villapipot ja kaulahuivit myyvät taatusti heikommin toukokuussa kuin marraskuussa, vaikka myyntipaikka olisi viimeisen päälle tiptop.
Eräs mielenkiintoinen mittari on keskimääräinen ostoskori. Visuaalisen markkinoinnin toimenpiteillä pyritään usein saamaan aikaan lisämyyntiä, joka näkyy juuri keskiostoksen kasvuna. Pienikin kasvu tässä luvussa kertautuu nopeasti ja näkyy lisäeuroina päivän päätteeksi. Toinen tehokas tapa saada lisää euroja kassaan on nostaa hit ratea eli sitä, kuinka moni sisääntulijoista ostaa jotakin. Muun muassa selkeät tila- ja kalusteratkaisut, houkuttelevat esillepanot ja viihtyisä tunnelma nostavat tätä tunnuslukua.
Myös asiakaskokemuksen tasoa voidaan mitata erilaisilla keinoilla ja mittareilla. Näistä tunnetuimpia lienevät NPS (Net Promoter Score) ja HappyOrNot-yrityksen hymynaamat. Nykyään yleisiä ovat myös sähköiset palautekyselyt, jotka lähtevät automaattisesti asiakkaille käynnin jälkeen. Yksi hyvä keino seurata asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta ovat erilaiset kanta-asiakkaille suunnatut tarjoukset ja tapahtumat. Jos asiakas saadaan tulemaan uudestaan ostoksille, niin jotain on ensimmäisellä kerralla tehty ehdottomasti oikein.
Piditkö lukemastasi? Tilaa Myyminkin uutiskirje ja saat tiedon uusista blogikirjoituksista suoraan sähköpostiisi.